Tuesday, May 25, 2010

HANYA AKU YANG TAHU..APA KATA HATIKU...

Mungkin tulisan kali ni adalah agak emosi..tapi aku nak juga tulis..sekadar untuk menenangkan hati dan perasaan.. Juga untuk memotivasi diri sendiri...Macam aku pernah baca kalo x silap aku tulisan Dr. Tuah Iskandar...katanya kita selalu pandang kelebihan orang lain,sedangkan kita x pernah pun tau apa kelebihan kita.. sama la juga dengan kebahagiaan..Kadang2 kita terlalu pandang hal kebahagiaan orang lain, tapi kita x sedar pun sama ada kita ni bahagia ke atau x..

Tapi ada juga jenis yang terlalu pandang or bangga dengan apa yang dia ada..sampai kadang2 sikap dan tingkahlaku dia seolah2 xsedar hak2 perasaan orang sekeliling dia..Terlalu bangga dengan apa yang dia ada..(ayat kasar aku-huh macam bagus sangat) Semua benda yang terjadi ni memang dah ditentukan.Ada hikmah disebalik setiap kejadian.. Contoh paling senang..kenapa Allah jadikan siang dan malam... Siang, manusia boleh mencari rezeki..bekerja,belajar..semua makhluk ciptaan-Nya dapat benefit..tak terkecuali tumbuhan...Malam plakk adalah masa untuk manusia berehat setelah seharian bekerja..beribadat dengan khusyuk...

Bila kata semua benda ada hikmahnya..kita kenelah bersabar dengan segala dugaan kalo meninpa kita..Jangan kita terlalu heboh nak tengok kegembiraan orang lain sedangkan masa gembira kita pun berlalu mcm tu je..langsung xsedar.. kan ke kita dah rugi...Masa yang berlalu memang x akan kembali..

Ada orang telah ditentukan perjalanan hidupnye begini.. Ada orang lain plakk telah ditentukan jalan hidupnye begitu..Semua orang menjalani kehidupan masing2.. Akhir sekali menuju kehidupan yang satu..yang kekal disana..Jadi kenapa nak rasa gusar/gelisah/bimbang...It's all about life..just let it be..

Kadang2 aku terfikir..hidup ni menyusahkan..banyak sangat benda yang berlaku..nk kene fikir..nak kene amik tau..buat susah kepala jer..tapi aku xsedar juga, rupanya benda2 ni la yang membangunkan jiwa aku..mendidik jiwa aku hati aku..supaya lebih tabah dalam apa yang berlaku..

Macam firman Allah yang bermaksud- Allah tak akan memberati sesuatu kepada kamu melainkan dengan apa yang terdaya olehmu..

Tenang la wahai hati...

No comments:

Post a Comment