Monday, August 16, 2010

AMUK...SAKIT MENTAL, LUARAN TAK NAMPAK..

Kes amuk makin menjadi2 skang ni..Eeeee xsanggup aku nk dengar berita kat tv lagi pasal kes amuk2 ni..Terbaru yang pasal lelaki bunuh isteri tu..time sahur2..sampai jari anak dia pun dia libas sekali..Apa punya teruk la laki tu.. Macam tu gak dengan kes suami simbah cuka pada isteri, tapi isteri dia elak,kene sikit kat blakang badan, tapi cuka tu terkena anak2 dorang yang tengah tdo ..Lagi la sadis..Kalo yang first tu, kira lepas kene libas dengan parang , terus meninggal...Ini bila kene cuka getah..Aduhai...seumur hidup hidup sengsara..Masya Allah..Azab sungguh..Simpati btol aku dengan mangsa. Harap2 dorang dapat teruskan hidup dengan tabah..

Bercakap tentang amuk ni..Rata2 orang cakap ada kaitan dengan penyakit mental..Macam kes anak penggal kepala bapa tu, pastu dia bawak kepala ayah dia pegi mana tah..aku pun xingat la..Masa tertuduh bg keterangan dekat mahkamah,.dia bgtau dia dengar suara..Aduh..ini satu kes plakk..Macam halusinasi..Orang yang ada penyakit metal ni..Luaran dia nampak ok..Tapi bila tetiba sakit dia datang..Hah mula lah..Bertindak diluar kawalan.

Kadang2 dorang macam xfikir..Aku rasa ada gangguan dalam otak dorang la.Tapi sepatutnya orang2 mcm ni xpatut disishkan juga..Kalo dorang boleh jalani hidup seperti biasa dan xganggu orang, itu tanda dorang ni masih boleh dikawal lagi..Macam dulu2 aku penah gak g hari terbuka hospital permai(mcm yang kita tau hospital ni kan untuk orang yang alami gangguan jiwa).

Ada orang yg ayah aku tanya, mcm mn dia leh masuk hospital ni..Dia bgtau la..dia xgila cuma buat2 gila..supaya terlepas hukuman sebab dia dah pukul orang dengan teruk..aku ingat mati kot orang yang dia pukul tu..Ish2.

Persoalan nya mcm mn kita nk jalani hidup dengan sihat dan kuat..haha sebab semua orang xkira siapa pun boleh jadi gila..kuikuikui..Aku percaya sebab utama sakit jiwa ni.adalah stress yang keterlaluan..Yang memang dah xboleh dikawal..Sebab tu kita kene berjaga2 bila kita ada tanda2 stress..Haha..Kawal perasaan..Kalo rasa perlu, luahkan la pada seseorang apa sebab kita stress..Kerja je,personal ke..Atleast kurang sikit beban yang tergalas kat bahu tu..

Hidup la dengan ceria,riang gembira..Senyum selalu..

No comments:

Post a Comment