Sunday, August 22, 2010

HARI RAYA DAN MERCUN...MEMANG XDAPAT DIPISAHKAN..

Baru je tadi aku dengar kat berita ada budak cedera disebabkan mercun..Hari raya dan mercun..memang xdapat dipisahkan...Yang pelikk tu saban tahun mercun ni dijual merata..Dan ada jugak yang nak beli tu...xfaham betul la..

Kesian aku tengok mangsa2 mercun ni..ye la budak2 lagi..umur 7/8/9 tahun..Taraf kanak2 lagi tu...dah hilang anggota badan..Luka sana luka sini..Dulu2 zaman 60an 70an budak2 main gak meriam buluh..tapi setahu aku xde la plakk dengar dari pengalaman orang tua2..ada yang cedera teruk disebabkan meriam buluh ni..Budak2 skang ni xmain meriam buluh lagi..kira mercun ni dah lalui zaman ynag moden sket la..tapi boleh lakk mencederakan orang...

Kalau xsilap aku dulu, mercun ni kan dah diharamkan penjualan nya.. Tapi penjual ni mcm xsedar pun arahan ni..Pada dorang asalkan dapat buat untung..haa boleh jual..Pada aku ibu bapa patut kawal la anak2..Kalo nak main bunga api tu kira ok lagi la..wow dulu aku pun main bunga api gak..best wooo siap boleh tuka kaler lagi..hihihi

Kepada budak2 kecik ni..hahaha elok la jangan main mercun yang bahay tu..main bunga api jer dah la..hahah Xsanggup la aku nk tengok kes2 kecederaan disebabkan mercun lagi...Kesian...pada budak...

p/s: Hmm tahun ni nk sediakan bajet duit raya berapa ehh..pikir2..

No comments:

Post a Comment