Sunday, August 8, 2010

KAWIN MUDA ELAKKAN ZINA & BUANG BAYI??

Hari ni aku ada baca paper tentang wawancara wartawan dengan ketua menteri melaka(aku lupa apa nama dia,ali rustam ke..) Ini semua gara2 meningkatnya kes buang bayi sejak akhir2 ni..macam baru2 ni aku ada baca yang budak lelaki terjumpa bayi perempuan dekat longkang..Aduhai...manusia zaman sekarang ni dah terhakis ke sifat2 kasih sayang..Aku xfaham btol la..

Berbalik pada isu ni, katanya kerajaan melaka suggest supaya kawen muda untuk elakkan zina/seks bebas seterusnya boleh elak kan kes buang anak(anak luar nikah). Dorang galakkan budak2 muda ni kawen kalo dah xboleh nak kawal nafsu. Walaupun budak2 ni masih belajar..dan kerajaan melaka berani bagi subsidi kalo xsilap aku rm500 masuk la upah saksi/kadi ke apa..Mas kawen boleh hutang..

Idea ni agak logik juga..Pada ibu bapa semua yang ada anak2 gatal ni..haha daripada ter'bela' cucu luar nikah, elok la bela cucu yang sah..Kurang2 pun orang tak de la mengata..Tak de la malu sangat kan.. Tapi pada pendapat aku(xsemestinya betol) kawen muda bukan la penyelesaian.. Tak guna juga kalo kawen muda tapi masih sekolah..Dengan tak ada kerja,masih bergantung kepada mak ayah..Aku ingat mana2 mak ayah pun makin susah hati kalo tengok anak2 dorang jadi mcm ni..

Ye la dorang mengharapkan anak2 dorang berjaya dalam hidup..bukan hidup asyik menyusahkan hati dorang dan hidup sengsara..bayangkan la kalo kawen muda, pastu ada rezeki dapat anak, haaa mana nak cekau duit nak beli pampers, susu..baju baby.. zaman sekarang ni semua duit oiiii... haa fikir la..

Ini semua balik kepada asal la..Kepada budak2 remaja..Memang la naluri kita sebagai remaja kadang2 kita nak cuba semua benda..Tapi sebelum mencuba tu fikir2 la...dalam apa jua tindakan mesti kene fikir sehabis2..Baik buruk...kesan jangka panjang...Kalo perlu, seek for second opinion..Itu lebih baik.. Kalo dah tahu benda tu salah dan dilarang disisi agama..kenapa masih nak mencuba? Kenapa nak buat sesuatu ynag merendahkan martabat diri kita? Haaaa...Itu la aku kata budak2 yang macam ni tek berakal..Atau dorang berakal tapi bertuankan nafsu...

Peranan ibu bapa pun penting..Walau sesibuk mana pun kene la luangkan masa untuk anak..Tau dengan sapa dorang berkawan..selalu tanya apa masalah anak2 yang meningkat remaja ni...Treat dorang mcm kawan..Dengar pendapat dorang...Bagi sokongan.. Hmm itu jalan terbaik..Ikatan kekeluargaan tu kene kukuh..supaya budak2 remaja ni xle cari benda2 yang bukan2 kat luar..

Zaman dah berubah sekarang..Jangan compare orang dulu2 leh kawen muda then kita nak apply cara ni di zaman sekarang..dah tak valid lagi la..Aku xfaham sampai bila kerajaan melaka leh tahan utk defend dorang punya suggestion ni..sebab banyaka pihak gaka yang xsetuju..dari idea nak tubuhkan sekolah utk pelajar hamil sampaila isu sokongan galak kawen muda ni.. Sama2 la kita tengok nanti..

No comments:

Post a Comment