Monday, September 13, 2010

PERIHAL KANAK2 @ ANAK BERAYA ZAMAN SEKARANG

Time raya2 ni biasa la kan ada je budak2 datang beraya dari rumah ke rumah mintak @kumpul duit raya..Wajar ke budaya mcm ni?Pada aku memang xpatut la..APa tak nyer..KAdang2 budak2 tu datang dari tempat jauh, memang xlogik..lain la kalo datang beraya dengan mak ayah atau family..Haa itu boleh diterima logik akal aku..

Pulak tu bila datang, dorang semua terang2 kata nk duit raya..Bukan nk beraya betol2..Memang xde suasana raya la...Sakit juga hati aku ni..Sebab aku terasa mcm budak2 tu mengemis mintak duit dari kita!! Bila ajak masuk xnak...Ala lagipun kalo masuk makan sikit2 jer..minum lebihkurang pastu heboh nak balik...Nak pegi rumah lain plakk kumpul duit raya..

Perihal budak2 zaman skang..Ada satu ketika tu kat jalan raya aku nampak budak2 jalan2 sambil bawak beg sandang..Tu memang gaya mengumpul duit raya tu..Sudah la budak2 kecik, pastu jalan tengah panas2..Xberbaloi btol la...Tambah plakk ada yang bawak adik kecik tu..Yang umur 2-3 tahun....Yang paling aku xfaham..Mak bapak dorang tu boleh la plakk lepaskan anak2 dorang ehh..Pegi jalan2 rumah orang xkenal, then mintak duit raya..Ada ke patut???

Dorang semua xpeka ke kes2 budak hilang la..Budak kene culikk la..Boleh dorang xrisau keselamatan anak2 dorang ehh..Sungguh xfaham aku..Kang nanti bila terjadi sesuatu..Mula la nangis2 depan tv kata anak saya baik la..anak saya xberdosa la...Huhu time tu baru nk menyesal..Menyampah plakk aku...Sungguh aku menyampah..

Lagi satu peel budak zamn skang ni kalo beraya rumah orang (dengan family) bukan reti nk duduk diam kat rumah orang!! Dok panjat sana panjat sini...Hm Kat paper terang2 tulis artikel tentang adab beraya kat rumah orang..

1. Pastikan anak salam dengan tuan rumah..Sebagai tanda hormat..
2. Jangan makan selagi xdijemput makan...(nampak na pelahap kalau datang2 main terjah dapur orang,pastu heboh2 dok tanya kita masak apa)
3. Pastikan anak dok diam2 jer..Jangan usik2 barang rumah orang..Takot2 kalo pecah ke apa ke..Mana tau sesetengah barang ada sentimental value to tuan rumah..
4. Layan la anak2 anda makan...Huh Jangan sampai terpecahkan pinggan or cawan rumah orang..Atau pun tertumpahkan air kat rumah orang..Kurang sopan betol kalo terjadi insiden mcm ni..Memang betol2 bunuh MOOD la!!!

Tapi orang kita, biasa la..Paling2 tidak pun akan komen..Hmm budak2 biasa lah,..Tapi pada aku plak..Kalo xdiajar dari kecik, jangan harap la besar2 dorang nk makan ajar..huh xada nyer..Makin kurang ajar ada lah..Ish2...

Aku berdoa selalu..Kalo aku ada anak nanti..aku nk didik dia btol2..Supaya beradab dan jadi manusia yang berguna..Insya Allah..

No comments:

Post a Comment