Saturday, November 6, 2010

KENAPA MASIH MEMILIH JALAN KEBURUKAN SEDANGKAN JALAN KEBAIKAN TERBENTANG DIDEPAN MATA?

Sungguh tak faham dengan sikap sesetengah orang.. Kenapa masih berdegil untuk memilih keburukan sedangkan kebaikan dah jelas2 ada kat depan mata?? Kalaupun itu (keburukan) memang dah tak dapat nak elak lagi, tak boleh ke berfikir menggunakan logik akal, dengan fikiran yang sewaras2 nya, timbang tara dulu ada kah betul tindakan yang bakal diambil??

Allah kurniakan kita akal fikiran(manusia adalah sebaik2 makhluk ciptaan-Nya) tapi kenapa tak menggunakan nya dengan seoptimum mungkin? Kenapa terlalu ikutkan emosi atau kehendak yang entah apa2 tu?

Hidup ni memang panjang.Perjalanan pun masih jauh lagi.. Rasa bersyukur sebab masih diberi kesempatan untuk terus hidup. Jadi apapun yang terjadi,apapun yang berlaku, selalu lah bermuhasabah diri.. Jadilah kawan yang terbaik pada diri sendiri. Berceritalah pada diri, supaya motivasi diri tu dapat bangkit lagi.

Aku sendiri, dalam hidup ni(sepanjang perjalanan hidup aku selama ni) memang aku akui..Kadang2 ada ketika moral aku down sangat. Tersangat2 down sampai rasa dah tak tau nak buat apa. Hilang punca. Tapi Aku kene ingat juga, tak kan la selamanya aku nak hanyut dalam rasa kecewa tu..Benda ni tak kan membawa kemana2. Malah merugikan aku rasa.

Tak salah, kalo kita diberi masa untuk bersendiri, seolah2 menghayati rasa kecewa tu, tapi sebelum rasa tu terlalu jauh, cepat2 la bangkitkan motivasi diri. Pupuk balik semangat dalan diri untuk terus berdiri, bila jatuh berdiri lagi-jangan la putus asa.

Aku percaya kadang2 kita kene korbankan sesuatu untuk dapatkan sesuatu. Tak kisah la berkorban sikit, asalkan hati jadi gembira lagi.. Atleast ada usaha ke arah kegembiraan..Bukan selamanya hanyut dalam kekecewaan. Memang kita kene percaya pada takdir(atas apa yang berlaku) tapi kita juga kene fikirkan logik akal(kenapa ia berlaku,apa langkah yang patut dibuat)

Seharusnya langkah untuk merawati kedukaan bukan menambahkan lagi kehampaan..Benda yang dah lepas tak perlu diungkit2 lagi, jangan biarkan pisang berbuah dua kali..

Pokok pangkal berbalik pada diri sendiri, sebab tak akan ada orang lain yang boleh ubah diri kita melainkan KITA sendiri..

No comments:

Post a Comment