Monday, November 29, 2010

SURAU DAN TANDAS

Aku ada satu perangai. Mana2 pun aku pergi tak kira bila aku mesti akan berfikir tentang dua perkara- surau dan tandas. Pada aku kedua2 kemudahan ni amat2 la penting..Sebab aku perlu surau yang selesa untuk kemudahan bersolat, contoh ada telekung dan sejadah,tempat wudhuk yang selesa dan tandas untuk...faham2 je la kan.. Aku cukup sensitif dengan dua tempat ni.

Biasa bila aku jalan2 window shopping aku singgah la kat surau kat shopping kompleks tu. Tak kira la mana2 pun..Angsana ke, Jusco ke,City square ke..Baru2 ni aku pergi Holiday Plaza(ikut mydear) Hmm time nak solat tu..kitorang cari la surau.. Jumpa kat tingkat atas sekali, ini biasa la..Memang kalau kat mana2 shopping kompleks pun kedudukan suraunya tersorok..

Tapi bila aku masuk..Hmm Aku rasa ini la surau yang paling teruk pernah aku pegi compare dengan shopping complex lain. Walaupun surau ni ada telekung & sejadah, tapi yang aku tak boleh terima tempat wudhuk dia share dengan orang lelaki!! Eeee apa la.. Aku rasa tak tau nak kata apa.. Nak buat macam mana kan...Solat kena tunaikan juga. Tergesa2 aku amik wudhuk.. Pastu tempat solat sempit untuk perempuan..Dah la hanya dipisahkan oleh satu tirai dengan bahagian lelaki!!.. Tambah plak ada makcik tu tengah syok tido time aku masuk tu..haaa lagi la sempit..Hish..

Surau yang selesa pada aku kat city square(maybe sebab aku selalu pergi sana)..Kat angsana pun Ok juga..Besar sebesar2nya...Surau kat jusco pun selesa.. baik jusco taman u ke jusco bukit indah ke jusco tebrau city ke..Semua aku puas hati la..

Tu belum kira bab tandas..Aku rasa la tandas kat holiday plaza ni memang paling teruk! Dengan kotornya..Susah nak kata la..Isk2..Elok lagi tandas kat Jusco/Angsana/Tesco..Hmm..Tak tahu la bila dorang ni boleh improve.

Kadang2 aku tak faham dengan sikap sesetengah pengurusan.. Kenapa la kan perkara2 benda ni boleh terabai? Sepatutnya surau & tandas ni kene la jaga. Kan ini termasuk kebajikan pekerja juga. Menyediakan kemudahan beribadat dan tandas yang selesa. Shopping complex berdiri megah tapi hakikatnya surau & tandas tak terjaga..Pengunjung nak datang pun kurang selesa.

1 comment:

  1. Salam Nur, nice blog u have here. Would u be so kind to share the guide I made for our fellow muslims to locate the prayer room. Thanks in advance.
    http://saudagaralamlain.blogspot.com/2014/05/direktori-surau-aeon-bukit-indah.html

    ReplyDelete