Monday, January 17, 2011

IBU DURJANA

Mengejutkan bila aku baca paper metro online pasal seorang ibu yang tergamak melihat anak kandung lelaki merogol anak kandung perempuannya sendiri sebelum diserahkan anak perempuannya tu kepada lelaki yang meminjamkannya duit( konon nak bayar hutang la) Memang ibu durjana aku rasa…

Entah apa lah yang merasuk fikiran si ibu aku pun tak faham..Dua sikap buruk yang aku nampak kat sini ialah: satu suka berhutang. Kedua, bodoh dan pentingkan diri sendiri. Katanya hidup miskin, jadi usaha la untuk teruskan kehidupan, bukan berhutang sana sini.. Benda macam ni memang logik la kalo fikir guna akal fikiran yang waras.. orang lain pun susah juga, tapi jangan sampai berhutang tak boleh bayar…

Aku tak faham juga apa punca sebenarnya si ibu tu suruh anak lelaki dia rogol abak perempuan dia sebelum dia bagi budak tu pada lelaki lain..Sampai skang aku dok fikir, tak ada ke secebis kasih sayang pada hati si ibu tu bila tengok muka anak dia?? Aku belum berkahwin,tapi bila aku ternampak budak2 dalam hati aku mesti terdetik..Ish2..comel sangat muka budak2 ni..bersih…Ibarat kain putih, mak bapak la yang mencorakkan warna kehidupan pada si anak.. Tu pandangan aku yang belum ada anak, sepatutnya pada perempuan yang dah memiliki anak, mesti la terlebih2 sayang lagi….hairan2…

Tapi memandangkan cabaran hidup kita di zaman sekarang ni, tambah menghairankan aku lagi bila mana aku terdengar alasan KLISE.. Melacur untuk teruskan kehidupan..Aku rasa mcam nak lempang2 jer muka perempuan2 yang cakap macam ni (memang hangit betul time aku tulis entry ni).. Tu bukan sebab ko tak ada pilihan untuk teruskan hidup, tapi ko sendiri yang tak nak amik pilihan yang lain. Pilihan yang lebih baik…Sebaik2 nya cari la kerja yang halal…Benda yang dah tentu2 tak bermoral dan boleh meruntuhkan maruah masih nak diikut tu kenapa?? Haha

Apa nak jadi la dengan masyarakat sekarang…Memang institusi kekeluargaan hari ni makin lama makin goyah la…Makin takut aku dibuatnya..

p/s: Sentiasa berdoa agar diri dan keluarga dilindungi Allah swt.

No comments:

Post a Comment