Sunday, January 16, 2011

NASIB PENULIS..

Tersentuh hati aku bila tengok kat paper sasterawan Datuk Abdullah Hussain yang menangis gara2 novel tulisan dia Interlok yang dikecam hebat oleh ssegelintir masyarakat india. Sampai dibakar...Setelah 40tahun karya tu diterbitkan..kenapa lah baru sekarang jadi isu?

Aku bukan la mahir sangat2 dalam hal2 sastera ni..Tapi sebab aku minat membaca jadi aku tetiba terasa nk beli buku interlok ni dan baca.. Sebab kat paper mingguan hari ni, Datuk Abdullah tu sendiri syorkan kita mambaca dulu isinya baru menilai..

Memang kesian la dekat dia..AKu pun dapat rasa betapa terkilan nya dia bila karya dia seolah2 dimanipulasikan oleh pihak2 tertentu..Padahal dia berniat baik ketika menghasilkan karya tersebut..

Beginikah nasib penulis yang telah banyak menyumbangkan penulisan /berkongsi idea dengan kita semua. Setiap penulisan ada nilai tersendiri. Hanya orang yang betul2 peka yang dapat melihat nilai tersebut..

p/s: Berazam untuk mendapatkan satu naskhah Interlok ni..

No comments:

Post a Comment