Friday, April 1, 2011

HARI NI DAN SEMALAM

Aku sampai je rumah hari ni, mak aku bagitahu aku perihal anak jiran aku yang nyaris kene langgar kereta.. Puncanya anak jiran aku kayuh basikal laju2 sampai tak hingat dunia..Kereta yang nyaris nak langgar tu pun jiran aku juga..Tiba2 teringat aku kes yang aku baca kat harian metro semalam, anak mati dilanggar jiran sendiri..Ish2 mintak jauh kan..

Kata mak aku, ibu bapa yang nak ambil anak dari taska sebelah rumah aku tu menjerit bagai nak rak minta kereta tu berhenti supaya tak terseret anak jiran aku tu..Tak tahu la aku nak kata apa. Anak jiran aku ni, memang agak nakal sikit..Susah nak explain macam mana nakal nya.

Bila aku tengok latar belakangnya..Mungkin cara dia dibesarkan membuatkan budak tu jadi nakal sedemikian rupa.. Khabarnya mak dan ayah dia dah bercerai, bila bercerai anak2 diambil untuk tinggal bersama si ayah. Bila tinggal dengan si ayah, faham2 je la ayah sibuk bekerja..jadi sikit sebanyak kebajikan anak terabai. Bila aku berbual2 dengan mak ayah aku..Dorang berpendapat, kebiasaannya kaum lelaki/bapa agak susah nak menjaga anak bila ditakdirkan bercerai

BUkan nak kata tak boleh, tapi mungkin kalau dibandingkan dengan si ibu, agaknya kehidupan si anak tu tadi mungkin lebih terurus. Tu sebab dalam islam hak hadanah lebih diberikan kepada si ibu andaikata berlaku penceraian, sehingga anak tu boleh membuat keputusan nak tinggal dengan siapa.. Ok habis cerita hari ni..

Sekarang aku nak cerita perihal semalam. Semalam aku terpaksa OT.(ha ha guna istilah terpaksa) AKu balik kol 8 la macam biasa. On the way balik, aku ternampak satu kereta terbakar..Aku tak pasti accident ke atau terbakar sendiri, sebab aku lalu kawasan tu jer,api tengah marak2..Orang ramai semua tengok dari tepi jalan(macam tengok konsert)

Tu pengalaman pertama aku nampak kereta terbakar..Api dia memang marak, siap ada bunyi letupan lagi. Tak lama kemudian aku nampak kereta bomba baru nak datang..AKu xsure keadaan tuan punya kereta..Meremang bulu roma aku bila teringat2..Sebab selama ni aku tengok dalam movie jer bab2 kereta terbakar( or segala benda yang melibatkan kebakaran). Tapi kali ni real punya..Huish...

No comments:

Post a Comment