Saturday, April 30, 2011

PESAN PAKCIK, SAYA AKAN INGAT SELALU..

Bayaran cukai da masuk akaun CIMB bank...(wow masa untuk berjoli2 sakan ha ha) Sempat lagi aku tergerak hati nak check akaun CIMB masa turun kat subang..Hmm Sekali kene attend meeting pasal 3D CAD lagi daa kat shah alam..Itu pun last minute decision..Huh.

Macam biasa la meeting dalam 2jam lebih jer..Yang lama tu masa menunggu kat airport...alahai..naik flight macam ni la..pergi awal2 pagi...balik lewat2 petang...Tu sebab la setiapkali aku attend meeting, muka aku la yang dok tersadai lama kat surau airport subang..Semata2 nak tunggu waktu flight..kang kalao aku berjalan2 xsempat nak balik airport macam mana? Dibuatnya jalan jem..Huh tak berani amik risiko.. ha ha

On the way balik airport,pakcik teksi yang hntar aku tu..orang tua, tapi pandai speaking wooo..Aku rasa dia ni pencen kot baru bawak teksi..Sebab dari kata2 dia aku agak dia ni educated person..Haaa siap dia tanya aku soalan yang ada kaitan dengan engineering... Ha ha tambah plak dia tau aku keje bhgn kilang2..Lagi la banyak benda dia nak tanya..Fuh...

Cakap punya cakap..satu nasihat dia yang betul2 terkesan kat hati aku ni...DOA...Permulaannya pakcik tu tanya aku-dah kahwin ke belom..(siap tanya umur segala..hmm layan jer la...orang tua kan....)Aku macam biasa la ayat klise( tak ada orang nak pinang macam mana nak kahwin) Sekali pakcik tu nasihatkan aku berdoalah pada Allah..Dengan Allah kita boleh mintak apa saja..Cuma yang perlu kita ingat..Jangan sesekali syirikkan Allah..Dosa2 lain (bukan nak galakkan orang melakukan dosa) Allah boleh ampunkan- berjudi,minum arak...bila bertaubat,Allah boleh ampunkan..Tapi syirik pada Allah..Allah memang tak ampunkan..Dan satu lagi..berbaik sangka lah pada Allah..(peringatan untuk diri sendiri juga..Ye la kita manusia..kadang2 ada rasa kecewa)..Sentiasa ingat..Perancangan Allah adalah lebih baik..Walau sehebat mana pun perancangan kita (manusia)..Andaikata itu takdir yang tertulis...tetap tak jadi...kene terima dan redha..

Sebenarnya banyak lagi nasihat pakcik tu pada aku...Sampai sebelum aku keluar dari teksi tu, pakcik tu pun ada pesan juga..Kalau boleh..apply la kerja goverment. Ha ha...Bab ni aku memang dah lama surrender...Dah berzaman apply tapi rezeki still tak ada...Hmm tak apa la...Redha..

No comments:

Post a Comment