Wednesday, August 17, 2011

PLANNER OR DIARI

Aku pasti semua orang ada planner or diari. Tak terkecuali juga dengan aku. Aku memang ada planner, biasanya hal2 yang melibatkan kerja memang aku catat dalam planner. Tapi life aku lepas kerja pun aku still perlukan planner juga. Ha ha so memang sedari start aku keje aku sediakan dua buku planner.

Bab kerja, aku memang suka mencatat. Dari sebesar2 issue ke sekecil2 issue memang aku tulis kat planner aku.Aku lebih suka guna istilah buku..he he So contoh apa kerja yang aku buat tiap2 hari2, checklist, testing ke, semua memang ada lengkap dalam buku.Tapi bentuk tulisan jangan cakap la..Ada senget sana,bengkok sini..standard la kan..Tadi aku bukak laci opis aku ni,cadang nak le kemas2 sikit..kuikui belek2..isk3 sepanjang tiga tahun sembilan bulan aku kerja, aku dah guna lima buku, sekarang ni masuk ke enam dah..Fuh…banyak kan?

Bila aku selak2, aku baca2, tengok tarikh yang aku tulis, plus kerja2 yang aku catit..serasa memori dulu2 memang terbayang2 kat depan mata aku ni..Dulu kerja aku sibukk woooo…Schedule memang tight..Kene la usaha sehabis baik kan?he he

Kadang2 boleh tergelak sendiri bila baca balik.

Diluar waktu keje plak, aku memang ada sediakan buku..Dulu2 aku pakai buku besar, tapi awal tahun ni aku tukar pada buku kecik, supaya senang la aku nak letak sekali dalam handbag..Ini bukan diari cerita kisah hidup aku ke hapa(tak reti la tulis diari,konon nanti malu bila orang baca..Eh eh eh tapi buat blog tak malu pulak?? Erk..entah la eh…sampai sekarang aku tak faham..kuikukui)

Kat buku ni aku catit aliran kewangan aku..Contoh penagihan duit gaji…ke mana hala tuju..ha ha bayar hutang itu, hutang ini, lepastu bil2 telepon, setiapkali isi minyak kereta pun aku catit tarikh.Ha ha nampak macam complicated tapi aku seronok..Contoh macam minyak..sekarang aku dah boleh agak, lepas seminggu mesti kene isi RM40. So anggaran duit minyak kereta adalah RM200 sebulan..Haa kan senang..Bil telepon pun sana, dulu2 time aku pakai prepaid, mau terkeluar biji mata aku ni tengok total yang dah aku topup selama sebulan tu adalah RM180!! Bila tuka postpaid, baru la kurang sikit..dari RM120 ke sekarang RM60..Ada kan penjimatan di situ? He he

Pendapat aku, ada kebaikan juga bila benda ni jadi habit kita. Kita akan jadi lebih well organize orang kata..Hidup pun lebih tersusun..Kewangan pun teratur( tapi still tak kaya2 gak..huk huk huk) Bole la dikatakan stabil..Hmm

Balik pada cerita kerja ni, aku tak tahu la macam mana aku nak buat kerja kalao tak ada planner..Ha ha Banyak benda nak kene ingat tu..meeting lagi, tu belum campur kalao ada follow up issue lagi..Skang ni aku dah pakai buku ke enam. Buku lama2 tu ada lagi aku simpan dalam laci..Mana tau kot2 bila aku berhenti kerja ke…Memang aku bawak balik semua buku2 aku ni..ada kenangan tu..he he

No comments:

Post a Comment