Monday, August 29, 2011

TERKENANG-KENANG...ADUH..PAKCIK MAKCIK

Hari ni last day ramadan...Sedih ada juga sebab lepas ni dah tak berpuasa...Tak bangun sahur pagi2..Hmm Tapi ada rasa gembira juga sebab nak sambut syawal..He he

Hari ni juga aku sempat la pergi meronda2 jalan2 last minute shopping..Walau pun tak beli apa tapi aku biasa la kan..window shopping pun tak apa..Dan time nak dekat2 raya ni..memang kat semua area la orang semua busy dok beli belah saat akhir..Tak sure la sebab dorang ni memang jenis yang borong last minute atau dorang saja nak beli time2 mcm ni sebab apa..sebab harga boleh dapat murah2..

Pada aku reason yang kedua tu agak munasabah la sebab memang confirm dapat murah punya.Tinggal nak tak nak jer kau jalan2 cari barang time macam ni..Huhu dengan sesaknya,pastu maybe baju2 yang nak dipilih tu semua dah tinggal stok last2..So faham2 jer la...he he

Aku nak tulis kat sini satu benda yang betul2 buat aku terkesan tadi..Entah kebetulan atau tak(cerita lain sekejap) time2 raya ni, stesen televisyen berlumba2 nak keluarkan cerita tema sedih2 belaka..Pasal anak yang dah lama menghilang nak balik beraya la, tragedi malam raya la..macam2 la cerita yang dah pasti boleh buat meleleh air mata(tapi aku tak de la kan..ha ha)

Tadi time aku survey2 kedai baju, ada la aku ternampak sales assistant(SA) ni layan satu makcik..Nak beli baju agaknya makcik tu..Dah tua umurnya...Pangkat nenek2 gitu...SA ni memang lembut jer cakap..Bagitau makcik tu harga baju..lepastu size..lepastu corak warna baju...Makcik datang dengan suami dia, pakcik la kan..Dah tua juga orang nya..Senang cerita warga emas la..Makcik tu tanya suami dia..ok tak kaler ni( bayangkan la nenek2 bertanya pada atuk2) Pakcik tu mintak tanya ada ke warna lain..aku terdengar la suara pakcik ni, entah macam mana aku tertoleh kearahnya..dan aku anggukkan kepala sikit- tanda hormat..

Aku tak tahu la aku jenis mudah kesian ke apa, tapi hakikatnya jauh disudut hati aku memang tersentuh dengan gelagat pakcik dan makcik tu..Sebab nya:

Yang pertama : Dua2 warga emas ni beli barang berdua jer..Aku tak nampak pulak mana anak2 dia..Agaknya anak2 dia belum balik beraya kot...Tak mungkin la anak2 dia tak nak bawak mak ayah dorang pergi shopping raya kan...Aku nampak pakcik tu pegang payung...Memang kebetulan time tu baru lepas hujan..Terfikir pulak aku jangan2 mereka ni datang jalan kaki jer? erk...

Yang kedua: Pakcik tu setia bagi pendapat pada makcik tu, masa dia mintak SA tu cari ada ke warna lain, yang maybe cerah sikit or gelap sikit dari kain yang makcik tu tengah belek2.. Sweet sangat aku rasa...

Aku bukan apa..Aku rasa belas tengok warga emas ni kalao terjumpa kat mana2...contoh paling jelas macam hari ni la..Pakcik makcik ni pergi shopping barang2 raya...Ye la bukan apa mereka ni dah tua2..Aku cuma risau mereka ni ditipu jer..HArap2 tak la yer...
Orang tua pun ada perasaan nak raya juga...tu yang aku harap sangat..pada anak2, kalao ada masa teman la orang tua anda atau bawak la mereka keluar berbelanja bila tiba hari raya..Supaya mereka tak bersusah payah datang sendiri ke shopping complex , pastu tawau satu bangunan nak beli persiapan raya..hmm

p/s: Aku tak peduli la maybe pakcik makcik yang aku jumpa tadi punya anak yang berkerjaya bagus, bergaji besar ke hapa..Yang penting sampai saat ni (ketika aku tulis entry ni) aku terbayang2 muka pakcik dan makcik tu..Harap2 dorang sambut raya dengan gembira..

No comments:

Post a Comment