Sunday, January 1, 2012

BUKU-BUKU, NAK BAGI ORANG ATAU JUAL?

Hari pertama di tahun baru..Bangun pagi dengan azam baru dan semangat baru..bercakap tentang sesuatu yang baru..Kali ni aku memang dah nekad sehabis hati dan perasaan..Aku nak let go semua novel2 aku..

Aku memang suka membaca..Dan aku teramat2 suka dengan buku..Rasa banyak dah entry dalam blog ni aku dok repeat betapa suka nya aku dengan buku..Tak kira la buku genre apa-novel cinta, keagamaan, motivasi, sejarah..Semua aku suka baca.. Kata ayah aku..membaca banyak menambahkan ilmu..Aku tak pernah berkira duit nak beli buku..Selama ni aku memang tak pernah kisah..Serius..Sampai la saat ini...

Hari ni aku kemas2 balik kesemua buku2 aku..Niat utama memang le nak bagi cik hidayah tu pinjam buku aku..Dah lama dia mintak nak pinjam, tapi aku ni ha ha mengemas nya agak malas disitu yer...So cuti2 ni aku terlebih rajin nak kemas...dapat la aku kumpul buku2 nak bagi kat minah tu...huhu

Mak aku dah bising2 sebab bilik aku terlalu banyak buku..ha ha Aku mula2 ingat nak sedekah kat orang jer..Tapi terfikir pulak kepada siapa aku nak sedekah buku2 ni? Aku ingat macam nak bagi2 kat sekolah2..bole la letak buku2 ni kat library sekolah ker..Tapi dulu2 masa aku jadi pustakawan, tak perasan la pulak aku, kat library sekolah ada ke novel2? Hmm lupa sekejap aku ni..

Encik tunang aku kata jual jer murah2 kat internet. Nanti dapat duit, boleh la aku beli buku baru..Ceh...Tempat dah tak muat, nak beli buku lagi..Ha ha Adik aku pun bagi cadangan jual separuh harga kat internet.. Tapi aku berat hati la pulak nak jual..Boleh macam tu?? Tapi bagi orang tak berat hati pulak..Erk..macam mana la tu eh..Pening.

Tambah pulak kesemua buku2 aku ada cop mohor nama aku..huaa huaa..Memang dari dulu lagi aku setiapkali beli buku, first sekali aku akan cop nama aku..Sebagai tanda buku tu aku yang punya..Dulu2 ada la berangan sikit, konon2 nak buat library kat rumah, tapi sendiri tak sedar, bilik kecik sampai tak ada ruang..Hmm Maka nak tak nak sekarang aku terpaksa la fikir alternatif lain...Let go jer la buku2 tu semua...Kalau jual, ada ke orang nak beli buku2 aku tu? Kalau bagi orang, ada ke yang sudi..haish, tambah susah hati dibuatnya..

Entah la...Ambil masa unuk fikir, yang penting kene kemas2 start sekarang..

1 comment:

  1. kalau nk buang bg la saya.. hehe..bli murah2 pn boleh.. sy collect buku2 terpakai.. sy duk di jb... klu nk jual contact sy ya...0177007386/farid

    ReplyDelete