Saturday, March 17, 2012

AMAH DIBAYAR RM700 UNTUK SATU2 KERJA?

Harini aku patut pergi kedai servis kereta. Nak pasang lampu kereta baru.. Sebab nya...ala kes yang dulu2 tu... Entah manusia mana yang pecahkan lampu kereta aku,aku pun tak tau. Aku ajak sekali encik tunang aku pergi.. Skang tengah tunggu dia balik keje. Baru aku pegi pick up dia. Sambil2 tu..online la..update blog...tulis la apa2 pun...blog ni aku punya kan...suka hati aku nak bebel pasal apa.

Semalam ada issue pasal majikan kat malaysia ni kna bayar amah rm700, untuk satu kemahiran..sama ada,mengemas,memasak,menjaga orang tua,or mengasuh anak. Niat nya kalo difikir secara logik..adalah baik..untuk pastikan amah yang dihantar ke malaysia adalah benar2 terlatih.

Tapi bila masuk bab kos..itu agak tinggi aku rasa. Dan memang tak masuk akal. Cuba bayangkan...amah jaga anak rm700, mungkin at the same time kita perlu amah utk jaga orang tua....kena bayar rm700 lagi....kopak la majikan malaysia...sudah la gaji kecik,tu yang sampai terpaksa berhempas pulas kerja..byr amah mahal pulak tu. Lain la kalo gaji cecah rm8k ker.. Tapi aku rasa still tak cukup juga. Sebab gaji besar,tanggungan juga tentu besar..hmm entah la...

Lepastu ada pulak pihak yang mendakwa,isu ni tak ada dalam perjanjian rundingan malaysia-indonesia time dorang discuss hal ni...sejak indonesia hentikan penghantaran rakyatnya untuk jadi pembantu rumah.

Zaman sekarang ni,dengan living cost yang makin tinggi...khidmat pembantu rumah ni mmg amat diperlukan sesetengah orang..jadi,kerajaan mesti ambil langkah untuk memperbetulkan keadaan.


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments:

Post a Comment