Saturday, September 1, 2012

HANTARAN BAJET

Tarikh nikah cuma tinggal beberapa hari jer lagi ni. Tapi rasa aku semua preparation dari segi bridal,aturcara,hantaran sudah hampir siap la. Tinggal lagi preparation dari segi emosi, macam mana perasaan aku setelah selesai akad nikah nanti. Aku pun tak tahu. Sekarang ni rasa kosong,kosong kosong.. Haha ngada2...

Cakap pasal hantaran ni. Bajet aku memang tak besar pun untuk hantaran. Ikut hati aku, ada pun tak pe, tak ada pun tak apa juga. (tapi lebih baik tak ada kan...haha) tak bagus juga. Nanti apa orang kata. So buat juga sikit2. Gigih aku memikir gaya mana nak buat bab2 hantaran nih, nak sewa ker, nak beli diy sendiri ker.. Fikir punya fikir, last2 decide nak diy. Tu pun fikir lagi.. Diy yang simple2 je sudah.. Sebab pengakhirannya, buang juga segala hiasan tu nanti. Isk2..tambah pula bila aku compare harga diy dengan sewa, elok lagi diy. Walaupun mungkin hasilnya tak secantik kedai,bole la....(sila hargai usaha sendiri yer nani...)

Maka berbelanja la aku lat kedai hiasan beli apa yang sepatutnya. Kali ni hantaran dari aku ada 7 dulang. So pihak lelaki adalah 5 dulang. Dulu waktu tunang,aku terima 3 dulang. So aku just recycle jer balik 3 dulang tu,tambah hiasan sikit2. Balance yang 4 tu, aku pakai bakul,lekat atas polisterin gabus. Jimat tak jimat juga la. Habis dalam RM500 beli barang2 riben,gabus,bakul,gam,bunga dan segala barang hiasan. Nasib aku beli 4 jer. Fuh.. Lap dahi sekejap.

Sebelah pihak lelaki, tak de masalah rasanya sebab aku pun suruh recycle jer dulang hantaran tunang dulu. Jadi untuk hantaran aku akan letak sirih junjung,buah,coklat,kek,kek lagi,mungkin sejadah plus Qur'an...dan juga tuala.. Saja nak cukupkan dulang.. Buat ada2 jer..barang tu semua belum beli lagi. Takpe... Aku akan beli nanti. Lepas balik kerja,singgah la jusco ke...

Pengalaman diy bakul hantaran. Aku bukan la seorang yang kreatif mana pun. Sekadar lekat2 tampal bole la.. Time aku pegi survey barang..kat kedai tu juga ada display gubahan hantaran.. Hmm dari situ la aku cedok idea sikit2.. Tapi susa juga bila sampai bab2 gam2 nih. Terutama gam kain satin tuh. Kena pegang betul2.. Kene iron dulu untuk elak kedut.. Layan jer la.. Bila lagi aku nak merasa buat ni semua..eheh dan aku da faham kenapa charge sewa atau beli siap gubahan hantaran ni mahal. Berbaloi la dengan cara penghasilannya...masa yang diperlukan lagi...memang patut la..huhu. Ok la...malam pun da makin lewat ni. Esok ada beberapa urusan yang penting kene buat. Stop dulu. Next time sambung lagi.

Published with Blogger-droid v2.0.9

No comments:

Post a Comment