Monday, November 12, 2012

AKTIVITI HUJUNG MINGGU..KEMAS RUMAH SEWA

Hujung minggu aku takde la menarik sangat.. Sekadar duduk2 rumah, kemas apa yang patut. Terutama bilik. Hoh banyak benar habuk.. Da kemas2 pun still ada habuk... Memang kene merajinkan diri untuk kemas seminggu sekali. Dan kemudian masa terluang, aku sambung baca novel yang aku baru beli tu.

Sebut pasal novel. Aku terkejut sebab bila baca buku yang tajuk SUAMI tu, jalan cerita sama dengan buku yang pernah aku baca dulu. Tajuknya OBSESI. Aku mmg yakin sangat2 isi ceritanya sana. Aku tak pasti buku mana terbit dulu. Tapi aku baca habis juga.. Rugi kan..da beli tapi tak baca.

Plan nak cat rumah sewa. So gigih la pergi kedai cat, pilih cat beli cat. Beli berus siap2. Lepastu masuk rumah.. Tengok2 kosong.. Hmm macam ni rupanya nak masuk rumah sewa..mula2 masuk, habuknya tak ingat.. Memang rasa bersyukur2 sangat2 dah beli air purifier tu..

Benda penting yang perlu ada sebelum nak cuci or kemas rumah sewa:
1) penyapu dan penyodok sampah - penting. Senang nak sapu2 habuk masuk penyodok sampah terus dibuang dalam tong sampah
2) tong sampah dan plastik sampah - nak kumpul segala sampai
3) mop,baldi,gayung,pencuci lantai - ni semua barang2 nak cuci lantai. Kalo lantai mozek,jubin ker...memang dah sah2 kena mop la. Kalo lantai simen beralas tikar getah,sapu2 pun cukup. Tapi aku bantai mop juga. Dah terbiasa dolu2 kat rumah lama tikar getah pun mop juga.. Hehe
4) pewangi bilik - aku beli ambi pur lemon.. Kasi sedap sikit bau ruangan tu..
5) kain lap - benda ni pun penting juga rupanya. Aku terlepas pandang. Aku just beli tuala good morning. Ingat nak lap2 sikit2 jer.. Sekali bila kita keluar masuk bilik air..kaki basah..da kotor balik lantai. Last2 tuala good morning tu jadi lap kaki..ahaks...

Hmm itu je kot yang major. Yang lain2 bole siapkan kemudian.. Macam langsir, karpet ker.. Penat juga mengemas rumah kecik ni..belum lagi rumah sendiri.. Mau pengsan dibuatnya.

Esok berazam nak habiskan kerja cat bahagian bilik and dapur.. Kena arrange cepat2 sebab semua barang yang dibeli da ready- peti ais, mesin basuh,rak tv,meja makan...once rumah da ok, bole masuk barang.. Hepi... Tak sabar nak tengok barang masuk..

Ok, itu je buat masa ni..
Sambung nanti..bye.

Published with Blogger-droid v2.0.9

No comments:

Post a Comment