Saturday, February 9, 2013

PROJEK HARI NI: SPAGETTI

Semalam lagi encik suami dah cakap nak pergi tengok wayang movie Hussin,Mon dan Jin Pakai Toncit. Makanya itu adalah agenda aku untuk hari ni. Kol 11 dah terpacak dekat Jusco Tebrau City nak tengok wayang. Keseluruhannya cerita Hussin, Mon dan Jin Pakai Toncit ni biasa2 saja. Banyak aksi klise dari sekuel sebelumnya, Hantu Kak Limah.. So pada aku, memang biasa2 saja. Nak kata terhibur sangat tu tak la kan.. memang biasa jer.. Apa daa asik dok ulang biasa2 saja, memang ta boleh jadi pengkritik filem.

Habis jer wayang, of course pergi makan. Cerita tamat pun dah pukul 12 lebih,so memang lapar sikit. Makan kat secret resepi, merasa la aku makanan ala2 bihunsup dan encik suami makan mee kari kot. aku lupa pulak nama makanan. Tak excited pun na tangkap gambar macam kat fish manhattan hahahah...

Sambil2 makan dah berangan2 nak beli barang2 untuk masak spagetti. Ingat nak masak esok hari. Tapi rasa nak try masak malam ni juga, so aku siap prepare bahan2 semua, dan encik suami la yang mengacau dan memasak.. hehehe aku... dari jadi kurang suka pada dapur- sebab masalah nak petik api, terus memang hilang mood nak memasak sangat.. Masak pun ala kadar jer.. Tapi kene ikut mood juga, kalo mood betul2 kurang elok, memang sah la kurang sedap rasanya.

Ok bahan2 untuk spagetti seperti dibawah yer...


Kene la ada, minyak zaitun,sos spagetti (aku pakai jenama kimball),mee spagetti, daging kisar,kentang, bawang holand, bawang putih sikit (takde dalam gambar), sedikit garam..
Sukatan ko main agak2 jer, nak makan berapa orang. Macam aku, selalu masak berlebihan- ikut gaya mak aku arr..isk3...

Mula2 rebus spagetti.


Aku bukan pro sangat bab memasak ni, jadinya aku rebus macam biasa jer la. Tunggu air didih dalam periuk, pastu masukkan spagetti. Biar dia sampai lembut. Ada juga aku terbaca kat mana tah- kalo rebus kene letak sikit olive oil, tapi kurang pasti apa reason dia. Adik aku cakap untuk elakkan spageti melekat. Entah yer entah tidak.. Tapi dalam kes aku ni- aku tak buat.

Untuk kuah pulak, aku tumis bawang holland dengan bawang putih sampai wangi, lepas tu masukkan daging kisar, kacau sampai masak, kemudian baru masukkan kentang, kacau lagi sampai ko puas hati, lepas tu baru masukkan sos spagetti kimball. Time kacau tu, kalao agak2 pekat, tambah la air.. Garam pun jangan lupa tambah, nak kasi lemak2 rasa dia (entah ye entah tidak). Layan saja...Hasilnya seperti dibawah:


Pastu ko rasa sikit, kalo dah sedap boleh tutup api. Tapi kalo kurang sedap.. ko pandai2 la adjust.. Hehehe

Akhirnya dinner aku malam ni, tadaaaa....


Aku makan sikit jer sebab petang sebelum tu aku dah makan dua keping fish fillet.. hmm kenyang makan, mata mesti mengantuk.. Daaaa...

Posted via DraftCraft app

No comments:

Post a Comment