Saturday, March 9, 2013

HOMEMADE CHICKEN CHOP.

Lama tak tulis sesuatu, bukan sebab tak ada idea, tapi malas nak menaip. Entah kenapa, mungkin hati dan perasaan aku da penat seharian mengadap hal2 kerja yang tak habis2 kat kilang, sampai aku pun dah hilang mood..

Ok hari sabtu lupakan la hal2 berkaitan kerja. Meh kita cerita hal2 yang happy saja. Untuk lunch tadi, aku da masak daging kicap dengan sayur goreng. Kira nasib baik juga lah sebab ada sayur dalam peti ais tuh, tiba2 pagi tadi serasa malas pulak nak ke pasar. Makanya esok silakan la bangun awal pagi dan pergi pasar-sebab barang basah banyak da habis!!

Untuk lauk dinner pulak, aku da cakap dengan encik suami, malam ni kita makan chicken chop yer bang.. ha ha ha Kan dulu aku ada tulis hal homemade chicken chop yang tak jadi tuh, tak lama lepas tu aku dapat juga buat homemade chicken chop ni..Tapi tak publish entrynya sampai la ke hari ni.

Jadi aku nak bagitau menu aku malam ni: homemade chicken chop..takde la homemade sangat pun, beli barang2 pastu masak jer, lainla kalo aku beli ayam, pastu potong, pastu salut dengan tepung dan serbuk roti bagai, tu baru kira betul2 homemade kan? hmm layan....
Ini adalah gambar yang aku amik masa aku buat hari tu...

Bahan2:


Maryland ayam madu chicken chop ni, susah woo cari benda ni.. kat jusco takde, tesco takde, ada blogger tulis dia jumpa kat giant, aku check kat giant tak jumpa langsung. Last2 jumpa juga dekat @mart kempas, sekarang da tahu la. Lepas ni pergi cari dekat situ jer.

Goreng saja ayam ni sampai kekuningan. Lepas tu boleh letak dalam pinggan siap2.

Bahan untuk sos pulak:


Harus ada sup cendawan, sos blackpepper, dan serbuk blackpepper yang kasar punya tuh.. Caranya masak sup cendawan ni macam biasa, tambahkan sos blackpepper dengan serbuk blackpepper.. Bila dah siap, haa bolehla hidangkan, terus tuang atas ayam..

Side dish nya silalah goreng kentang atau buat coeslow, tapi aku sebab tak makan sangat sayur, kebetulan pulak time aku buat ni, sos coeslow tak de jual kat kedai runcit bawah rumah, jadi tak buat langsung.


Hmm tengok gambar pun da nampak sedap.. Tak sabar nak buat malam ni.. Daaa.

p/s: hujan lebat sekarang kat rumah aku- tidur best ni...

No comments:

Post a Comment