Tuesday, May 21, 2013

RESEPI: IKAN BAWAL MASAK MERAH.

Ni kisah hari ahad lepas. Encik suami kerja, jadi duduk la aku sorang2 kat rumah. Tapi sebab boring sangat, aku keluar juga berjalan2 kat plaza angsana sorang2. Sempat juga la beli tudung dengan kasut.. Dah boring, shopping la jawabnya.. kan kan kan???

Ok balik tu macam biasa la. Sudah la tengah hari panas2, tambah pulak lapar lagi.. Masuk rumah, berehat kejap, sambil makan ice cream magnum, konon boleh hilangkan dahaga la.. makan benda sejuk2 tapi akhirnya minum juga air kosong banyak2 oooh hausnya...

Siap2 nak masak.. Aku bab masak ni, rasa aku pernah tulis kot.. aku bermasalah dengan dapur gas tuh.. Sampai geram aku dibuatnya.. Serius.. Tapi akhirnya setelah bersusah payah, terhasil la lauk ni:


Sayur bayam tumis air, telur goreng kicap, ikan bawak masak merah..(encik suami kata rasa nya macam ayam masak merah) hehe aku pun tak tahu.. iyer la tu kot...

Ni nak share resepi ikan bawal masak merah ni, tapi versi aku la yang semua benda nak senang ni kan...

Seekor ikan bawal atau ikan apa2 jer
Sikit serbuk kunyit
sikit garam...
minyak untuk menggoreng

Lumurkan serbuk kunyit, garam pada ikan, panaskan minyak, kemudian goreng sampai masak.

Bawang merah, bawang putih, halia, dikisar halus,
sos cili,
kicap manis,
serbuk pasti sedap knor,
sedikit gula..
sedikit air untuk buat kuah

Ok, panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus tadi.. sampai naik bau,
Masukkan serbuk pasti sedap knor, kacau rata
Lepas tu masukkan cili sos secukup rasa,
Kemudian masukkan kicap manis..
Tambah sikit air, supaya sambal ni berkuah
Kacau rata, masukkan sikit gula..
Kacau lagi lepas tu rasa. Agak2 ok, masukkan ikan yang dah siap digoreng tadi.
Gaul rata.. Siap boleh hidangkan, makan dengan nasi panas.. Hehehehe

Sebenarnya aku nak buat sambal pakai cili kering kisar, tapi memandangkan dapur tak memberi kerjasama, buat letih aku jer petik api sampai 20 kali baru nak ada api.. huh, layan jer la sambal guna cili sos.. hmmm..daaaa....

No comments:

Post a Comment