Sunday, July 7, 2013

AYAM PANGGANG MAYONIS.

Sebenarnya aku ada baca komen positif tentang pemanggang ajaib ni. Dan2 juga aku teringin nak beli. Lama dah simpan impian.. Pastu dok fikir2 lagi. Kira2 budget lagi.. Akhirnya terjumpa blog kak atie. Maaf la yer, tak pandai pulak nak letak link blog akak bila update guna ipad ni. kuikuikui.. Ada promosi pemanggang, terus decide nak beli..

Gembira bila nampak barang dah sampai kat tangan.. ha ha Sebab aku mintak kak atie pos ke rumah mak aku, kalo pos ke rumah aku alamatnya memang tak sampai la- tak de orang kat rumah pun di siang hari..


Bila dikeluarkan wow...


Sekali rupanya mak aku pun berkenan juga daa.. takpe, order satu lagi untuk mak aku..ehehehe

Tak sabar nak rasmikan pemanggang ni, gigih google resepi.. Jumpa satu resepi ayam panggang mayonis. Ok meh kita cuba. Layan dulu gambar ayam yang dah siap dipanggang..Tak tahu kenapa setiap kali aku panggang ayam, kulitnya mesti hangus.. haih...


Resepi: Dua bahagian ayam yang dah dibersihkan, kisarkan bawang merah, bawang putih, halia.. Campurkan dalam satu bekas- satu sudu lada hitam, satu sudu madu,satu sudu lada sulah, satu sudu mayonis,satu sudu kicap manis, satu sudu sos tiram,satu sudu gula, dan juga bahan kisar. Bila dah sebati, gaulkan dengan ayam, lepas tu perap seberapa lama.

Ok, amik pemanggang, bersihkan, letak minyak sikit, masukkan ayam, kemudian tutup pemanggang. Lepastu biarkan. Pastikan api sederhana kecik yer.. Kemudian balik kan ayam, untuk pastikan dia masak di kedua2 belah. Dah agak2 puashati, boleh matikan api, mudah kan? hehe

Jadi lauk aku hari tu adalah:


Ayam panggang dengan sayur air tauge plus tahu..
Hmm dalam pack pemanggang ni ada disertakan buku resepi kecik. Resepi nampak macam mudah. Nanti bole try. Ok stop dulu.. Daaa...

No comments:

Post a Comment