Tuesday, August 13, 2013

PERANGAI LELAKI.

Masa balik dari USS, bas sampai Tune Hotel pukul 9malam. Seharian tak makan nasi- hanya makan kentang, udang dengan sotong goreng. Dan kebetulan sebelah hotel ada restoren sekinchan ikan bakar. Decide makan situ saja lah. Lagipun badan kaki semua penat woo jalan satu hari.

Depan meja aku ada satu family. Ibu ayah, anak 3 orang. Lepas makanan yang di order sampai, aku tengok si ayah pindah meja lain kejap- ooo rupanya dia dok borak dengan kawan...Tinggal lah ibu melayan 3 anak makan..

Aku nampak anak yang nk 2, perempuan(aku agak turutan nombor anak ni ikut saiz badan, ha ha) makan basi lemak.. Dia ni diam je makan. Tak de bunyi2 langsung... Anak yang bongsu pulak- lelaki, asik la jalan2 pusing keliling meja. Lepastu kurang minat makan, asik nak main makanan jer. Bila si ibu ambil makanan, pandai pulak marah- ibu tu bersabar je. Dan lagi- makan sudah la sikit- asik2 mintak air.. Baru ibu nak suap satu sudu ke mulut, melayan anak nak minum air(nampak muka ibu tu berubah macam tahan marah tapi still bersabar)

Anak yang besar sekali, order mee goreng-aku nampak- Sambil makan dia ngadu dekat ibu- pedas, aku nampak jelas si ibu tu macam marah2 anak dia.. Faham la kan, may be si ibu tu penat , mungkin dia bekerja, mana nak layan anak, tak sempat nak rehat. Lepas tu ayah dia pulak bole pindah meja kejap berborak dengan orang lain. Bukan nak tolong layan anak makan ker.. Terdetik dalam hati aku ni..lelaki selalu amik mudah hal ni.. Dia dok bersenang lenang, perempuan juga yang kena gigihkan diri..

Ok habis makan semua tiba masa nak bayar, bila ibu tu bangun saja- laa memgandung lagi rupanya. Nak masuk empat dah anaknya.. Adoi la kalo si ayah tu keep perangai dia macam tu, sedar la diri sikit.. Tolong2 la jaga anak tuh..

No comments:

Post a Comment