Wednesday, September 25, 2013

BUKAN SALAH AKU.

Semalam kisahnya aku makan kat luar- kes malas masak- sebab sampai rumah dah lambat. Lepas tu biasa la jalan jem, kaki pun penat.. fuh..Terus decide makan luar. Tapi hari ni aku akan masak- mihun goreng dengan ayam goreng. Tak lalu nak makan luar- duit mengalir macam air. 

Makan dekat restoren biasa je. Dan seperti biasa, duduk saja di meja, pelayan akan datang untuk ambil order. Aku order nasi goreng seafood, encik suami order nasi goreng pattaya. 

Tak lama kemudian, satu hidangan sampai, pelayan tu just letak je atas meja. Selang beberapa minit kemudian satu lagi hidangan sampai. Aik, aku da start confuse. Betul ke ini hidangan yang aku order. Tapi dalam diam aku da makan satu keropok dari hidangan yang pertama kali sampai. Nasi tak using langsung, just amik keropok je. 

Tanya dengan pelayan- apa da jadi? Mana satu menu yang betul? Dorang double confirm, rupanya hidangan yang aku order adalah yang kedua sampai tuh. Yang pertama sekali adalah hidangan untuk orang meja sebelah. Kata budak pelayan tuh, mulanya dorang duduk kat meja yang aku tengah duduk, tapi last sekali dorang pindah meja. Maka budak pelayan tu pun confuse..

Opss lepas tu pelayan hantar hidangan ke meja orang sebelah. Tak lama kemudian, hidangan encik suami pun sampai. Dan aku nampak hidangan orang sebelah pun semua da sampai. Gugup juga sebenarnya sebab nampak hidangan yang aku dah makan keropok tadi tu ada kat meja orang sebelah. Dorang nampak tak aku da makan keropok tuh? Aku makan pakai sudu ok, bukan pakai tangan.. Nasib baik aku belum sempat usik nasi lagi.. Aku pun tak sangka pelayan bole salah hantar hidangan. Dan aku juga tak tahu apakah bentuk atau rupa hidangan yang aku order sebab sebelom ni aku tak pernah order pun. 

Tengah2 aku makan, aku terdengar orang meja sebelah komplen apa tah. Aku curi2 pandang juga tapi tak dengar dengan detail apa benda yang di cakapkan. Lepas tu tiba2 dorang terus pergi kaunter pembayaran. Aku nampak lama juga dorang dok berbincang. Habis cakap jer terus dorang keluar dengan muka masam. 

Rasa aku tahu apa yang dibincangkan..Mungkin tak puas hati sebab makanan dorang silap hantar ataupun lambat sampai. Serius kalo aku pun akan rasa bengang dan sakit hati. Aku nampak makanan dorang cuit sikit jer, macam tak luak langsung. Ok fine, sebagai orang yang ada perasaan, aku pun terasa gak- tak sure pinggan yang sama (yang aku da makan keropok dia tu-sekeping je kot-) yang pelayan hidang ke meja sebelah tu atau dorang buat pinggan baru. Bila dah jadi macam ni, aku agak dorang nampak aku da makan keropok dari hidangan tu. 

Ok fine walaupun dorang tak kata apa2 dekat aku-sekali lagi nasib baik- tapi bukan salah aku kan sebab aku pun tak sure apakah itu hidangan aku atau tak? Plus siapa suruh dorang tuka meja lepas order makanan??Pengajaran yang aku dapat (in future kene apply asap) bila order makanan, bila makanan sampai, tanya siap2 apa nama hidangan tuh. Da yakin baru makan.. Hmm macam2 hal kan...ok end of story.

Ni nak cerita semalam aku sempat lagi beli karpet baru dekat kipmart tampoi.. hahaha Nampaknya cantik.. Tapi gambar takde pulak nak share.. kumpul duit lagi la, beli untuk rumah baru.. ok daa..

No comments:

Post a Comment