Sunday, November 3, 2013

RESEPI IKAN TENGGIRI MASAK KICAP.

Alkisahnya ikan tenggiri ni lama dah aku beli. Tapi baru sempat masak hari ni. Itu pun masak lewat sebab breakfast makan nasi lemak, menu berat kan so bajet nak lunch lambat la konon.. kekekeke


Ikan tenggiri masak kicap jer dah la. Selain mudah, encik suami pun macam ada bunyi2 nak makan ikan tenggiri ni.. eh lama dah la bape hari yang lepas tah aku pun lupa.. Ok la sebab waktu aku taip entry ni hujan lebat kat rumah aku.. meh aku share resepi ikan tenggiri masak  kicap versi aku yang mudah je.. Rasa pun ok kot. hahahah

1. Ikan tenggiri potong kecik2, basuh bersih, sapu serbuk kunyit dan garam lepas tu goreng kasi garing.
2. Tumis bahan yang dihiris halus- bawang merah bawang putih, halia.. Tumis sampai wangi dan garing pastu naik bau. 
3. Masukkan maggi cukup rasa sikit.. kacau lagi...Masukkan air satu cawan.. Kacau sikit lagi..
4. Masukkan kicap ikut banyak mana suka. Aku guna kicap manis sebab aku takde pun kicap masin heheh
5. Masukkan lada hijau yang di hiris2. Masak sampai kuah mendidih dan agak2 pekat. Pastu check rasa dia.
6. Bila rasa dah ok, masukkan ikan yang dah di goreng tadi pastu kacau bagi sebati.. siap..

Senang je kan? Selamat mencuba Daaa..

No comments:

Post a Comment