Saturday, June 14, 2014

RESEPI: ISI AYAM MASAK BLACKPEPPER.

Ada orang kata- makan berdua, lebih baik masak jer. JIMAT.
Ada juga orang kata- makan berdua, beli je la. JIMAT.

Tengok keadaan, jimat yang macam mana. Kalau masak sendiri, jimat duit. Daripada membayar sejumlah harga, kalau dibandingkan dengan kos raw material untuk memasak, berapa je kan..Dan kalau makan luar pulak, jimat tenaga, jimat masa. Daripada kelentang kelentung kat dapur, lepas tu nak mengemas membasuh segala periuk pinggan, cepat lagi kalau kita start enjin kereta, parking, order makanan.

Kata kunci sebenarnya rajin atau malas.
Ada hari kalau aku rajin, penat ke tak penat, aku masak sendiri. Ada juga hari kalau aku penat sangat, kita makan luar je. Tak pun order. Bak kata encik suami, aku atleast sekali seminggu mesti nak makan luar. Eheheh sentap I tau, bila nak tercapai hasrat untuk hari2 masak ni..uhuhuh

Nadlene, ko tanya aku napa aku lama tak up resepi baru kan? Sebeb aku lama dah tak cuba sangat resepi baru. Biasa pakai resepi recycle je.. Ulang2. 

Ni menu aku malam tadi. Masak weii tak larat kerja mengorder je..


Kali nak share resepi isi ayam masak black pepper. Tu yang kaler macam gelap2 tu..

BAHAN2: Isi ayam potong kecik2, bawang merah bawang putih, lada merah lada hijau, hiris halus2, sos blackpepper, sedikit air.

Bahan2 nak salut dengan ayam: dua sudu tepung gandum, dua sude tepung beras, garam sikit, lada sulah sikit. Gaul semua campuran sampai sebati. Isi ayam tu salut telur kemudian salut campurang tepung ni. Panaskan dua cawan minyak, goreng isi ayam hingga garing. Kemudian ketepikan. 

Tumis bahan hirisan, bila dah naik bau, masukkan serbuk maggi cukup rasa, lepas tu tuang sos blackpepper. kemudian kacau.. Tambah sikit air.. Adjust rasa. Bila da ok, masukkan balik isi ayam yang dah digoreng tadi.. Gaul sebati. Bole la dihidangkan. Makan dengan nasi panas.

Ok tu je. Senang kan. Lauk satu lagi tu sayur goreng style campak2 jer. Asal ada. Heheh 

Aku sebenarnya baru balik dari pasar ni. Hujan lebat kat rumah- tido best. Nak start masak lunch. Encik suami kerja hari ni. Halfday katanya. Aku masak dulu. Ok Bye.

No comments:

Post a Comment