Monday, March 2, 2015

RESEPI: AYAM MASAK BIJAN.

Falsafah india kuno ada mengatakan:

Jika anda mendapatkan rumah sebagai tempat tinggal, anda beruntung.
Jika anda mendapatkan sesuatu yang dapat menampung hidup, anda cerdik.
Jika anda mendapatkan orang yang boleh hidup bersama dengan saling berkongsi cinta, anda bahagia.
Jika anda memiliki semua itu, bererti anda orang yang paling kaya.

Itu hanyalah falsafah ok. Kaya ni terpulang la pada definisi setiap individu. 
Ok tutup cerita falsafah. Semalam aku mencuba resepi baru. Sebelum lupa, baik la aku tulis siap-siap.


Ayam masak bijan.
Mudah dan senang saja rupanya.
Meh la kita kongsi resepi.

Bahan-bahan:
1. Ayam potong kecik-kecik
2. Minyak bijan
3. Halia hiris-hiris nipis
4. Air sikit
5. Garam jika perlu
6. Kicap

Cara masak:
Aku guna pemanggang ajaib. 
Tumis halia dengan minyak bijan.. Time ni da terbau-bau ala bubur ayam mcD.
Bila da harum, terus masukkan ayam.
Balik-balikkan ayam.
Tutup kuali. Lepas 15 minit, check ayam, tambahkan sikit air supaya ayam tak kering. Tutup kuali lagi. 10 minit kemudian check ayam. Tambah kicap. Kemudian masak la sampai ayam empuk sepenuhnya..Tambah garam bila perlu.


Aku lawan dengan sayur air sawi letak carrot. Sejak akhir-akhir ni, semua sayur pun aku campurkan dengan carrot. Tapi kene hiris nipis-nipis. Saja nak bagi warna. Bagi menarik sikit. Almaklum la, da tua baru nak berjinak-jinak makan sayur. Tahap kesedaran da makin tinggi, terhadap kesihatan. Jadi silalah makan sayuran dengan banyak.

Ok done, siap la satu entry. Jumpa lagi nanti.

No comments:

Post a Comment