Friday, July 10, 2015

KISAH PAKCIK.

Hari ni kecoh sekejap dekat opis aku, katanya ada pakcik nak curi kereta!!!
Hoih pertama kali dengar, aku buat tak tahu saja, tapi bila ramai-ramai berkumpul dekat dinding, mana bole tahan kan, nak juga menyibuk sekejap.

Ooh opis aku sepanjang dinding tu, cermin. Jenis cermin yang nampak luar. Tapi orang luar tak nampak dalam. Itu kelebihan, so balik pada kisah pakcik ni. Heboh la kata pakcik ni nak curi kereta, dengarnya ada orang nampak, pakcik tu try nak bukak pintu Alza.

Tak lama kemudian, nampak la guard kilang aku berjalan ke arah pakcik tu. Soal jawab sekejap, lepas tu guard patah balik masuk kilang. So dengar cerita lagi, sebagaimana yang diberitahu guard, pakcik tu bukan nya nak mencuri kereta, tapi itu kereta anak dia. Dan katanya lagi, anak dia tengah interview dekat kilang aku!!! Konon nya dia tak nak tunggu dalam kereta, takut habiskan minyak. Lepas tu agaknya dia keluar la, walaupun tengah panas-panas, kemudian dia tak dapat bukak pintu kereta balik, maybe sebab dia tak reti guna alarm keta kot. Entah.

Ok point dia kat sini, ayah teman anak pergi interview.
Teringat masa aku datang interview satu kilang dekat PTP dulu. Throwback.
Ayah aku pun teman aku okey..Sebab, masa tu aku tak berapa tahu jalan ke kilang tu. 
Masa mula-mula dapat call for interview, ayah aku dengan aku sama-sama cari jalan untuk ke kilang tu, naik motor jer. Sampai tersesat pun ada. Tapi pengalaman kan..Rupanya aku tak dapat pun kerja kat situ. Nasib baik juga la. Rezeki kat tempat lain.

Balik pada kisah pakcik tadi. Okey la if ayah nak ikut anak pergi interview, mungkin dapat bantu bagi moral support kepada sang anak.

Bab menunggu tu. Kekadang proses interview ni ambil masa juga. Sejam ke, dua jam ke. Bergantung pada interviewer dan berapa ramai calon. Jadi kesian kalau dibiarkan si ayah menunggu panas-panas. Anak tu patut inform je ayah dia minta tunggu saja dalam kereta.. Minyak habis tak apa lah. Boleh beli dan isi lagi.

Harap aku tak jumpa la situasi yang macam ni lagi. Dan harap-harap juga anak dia lulus interview dan diterima masuk bekerja!

1 comment:

  1. teringat masa akak interview kat kerteh dulu. Susah payah my parent bawak akak pi interview, siap tunggu dalam kereta sampai abis interview.... (half day interview sessionnya) and i remember satu soklan interviwer tu, kenapa akak nak keje kat situ... terus terang akak cakap, saya nak tolong mak ayah saya :-) alhamdulillah, dapat jugak keje kat tempat tu... berkat doa dan susah payah mak ayah... syukur sgt...

    ReplyDelete