Wednesday, August 19, 2015

BILA DAH JADI PENJUAL ONLINE...

Semakin lama makin lupa nak update. 
Sebenarnya tak pernah lupa pun.
Tapi kekangan masa. Alasan lagi kan. Klise.
Kali ni nak bercerita perihal perubahan diri sejak TERJEBAK ke kancah BIZ online.
Okey.

Buat masa skang ni aku dah start dua bisnes online.
1. Jual Seqy beauty product-bbcream, skincare, sakuramask
2. Jual Aloe Vera Gel- Forever living company.

Entry kali ni aku pun tak nak la cerita panjang tentang kebaikan or apa details info pasal produk yang aku jual. Cuma nak berkongsi rasa.
Sebelum ni aku biasa je beli barang dari online seller. Tudung. Kain Pasang. Baju muslimah.

Kita sebagai pembeli, hanya tau pilih, lepas tu tanya barang ada stok lagi tak. Lepas tu bayar dan tunggu tracking number. Senang je kan..

Tapi bila diri sendiri dah jadi online seller, barulah ku tahu. Ada banyak benda yang nak kene fikir.
Modal.
Stok.
Iklan, iklan, iklan
Postage arrangement.
Follow up customer-aftersales service, kumpul testimoni.

Hah gitu lah. Paling tak best sekali, MASA yang perlu dikorbankan.
Ha ha siap cakap tak best lagi tuh.
Betul. Semua altiviti tu memerlukan MASA. Kene bijak curi masa, atau slot in mana-mana masa yang ada.

Oleh sebab semua biz ni, aku kene keep stok. So kekerapan post iklan tu memang penting la. Supaya stok kita tu bergerak, takde lama sangat menunggu buyer kan.
Keep promo, promo dan promo.

Syukur juga buat masa ni, urusan postage untuk aloevera gel, adik aku yang tolong.
Since dia ada banyak masa free kan, aku cuma perlu iklan dan buat sales saja. 
Apa yang kita mampu buat, kita buat. Apa yang kita tak mampu buat, kita bagi-bagikan task.

Tapi untuk seqy beauty product, aku masih handle kesemuanya. Since ada customer yang lebih prefer COD. Aku tak kisah pun. Sebenarnya lebih happy jika dapat jumpa customer face to face. Sebab senang, semua pertanyaan aku boleh jawab terus, tak payah la nak tekan-tekan hp.

Bila difikir-fikir rasa happy juga sejak buat biz online ni. Disamping dapat kenal orang baru, bole tukar-tukar pendapat. Hah gitu la.

Okey ni entry da tertunda bape lama kot. Asal nak tulis jer mood takde, asal ada mood jer, buat benda lain.

Okey bye. Stop sini dulu kang sambung nanti.

No comments:

Post a Comment